Friday, August 23, 2013

:: Raya 2013 - Raya Ke Dua -Pedu, Kuala Nerang ::

Dalam perjanjian aku dengan usben aku, kalau raya pertama aku beraya di Penang, raya kedua haruslah balik ke Pedu. 
Begitulah sebaliknya.

Untuk tidak memungkiri janji, aku pun pack la baju dan barang-barang yang nak aku bawa.
Konon nya la nak gerak dari rumah aku jam 8.00 pagi.
Akibat kepenatan melayan tetamu kat rumah mama semalam nya tu, jam 9.30 pagi adik ipar aku call, baru aku tersedar dari tido..
hahahha..
Pagi la sangat kan..
sudahnya, jam 12 tengah hari aku masih ada kat rumah mama, dok makan nasi minyak semalam.*ini semua poyo!*

Jam 12.30 gerak dari rumah mama.
Jalan tak la sesak.
Kat hiway pun okey-okey ja time aku balik aritu.

Kami sampai kat rumah mentua aku jam 3 lebih.
Cuma ada family kakak ipar aku ja.
Yang lain-lain tak sampai lagi.

Dah petang baru semua sampai, then depa decide nk pi beraya rumah sedara mara.

Rumah pertama yang kami pegi adalah rumah Pak Ngah Halim.
Pak ngah halim ni ayah sedara suami aku.
Tak masuk dalam rumah pun. 
Juz lepak kat atas pangkin besar depan rumah sambil makan buah rambutan yang dipetik sendiri dari pokok keliling rumah dan jugak kuih raya.



 :: oh.. gambar aku memang harusssss ada ::


 :: dan lagi.. ::


:: Pangkin bawah rumah tu.. ::


:: kakak ipar aku , adik ipar aku dan jugak anak-anak buah aku ::


:: From left: Chah (adik ipar aku) ; aku ; Kak Yah ( kakak ipar aku) ; Yana (anak buah aku) ::


:: bapak buah dan anak buah ::


:: iylia anak buah aku yang pemalu ::


:: anak buah aku lagi; atikah ::


:: kakak ipar aku yang slim, Kak Mah ::

Okey, memang kakak dan adik ipar aku slim-slim belaka..
Aku ja yang sangat "sihat".
Biras-biras aku pun kecik-kecik ja...
Nampak sangat Usben aku memang sangat pandai mem "bela" aku...
hahahha....

Next, rumah Tok Yam.
Tok Yam ni mak sedara kepada arwah mak mentua aku.
Makan biskut raya jugak.
Kat rumah ni aku tak sempat nak ambik gambar sebab sibuk makan kuih raya.

Rumah ketiga, kat area situ jugak.
Nama kampung aku lupa.
Rumah Tok Su.
Nama Tok Su ni aku tak tau.
Anak dia semua lelaki dan hensem-hensem.
*tolong lah percaya*
Tapi semua dah kawen.
Rumah Tok Su ni memang meriah.
Anak menantu dan cucu yang ramai...


:: Rumah Tok Su ::


:: Yang bertudung polka dot n tudung labuh tu menantu Tok Su.::


Lepas balik dari rumah Tok Su, singgah rumah Pak Ngah Man di Padang Setol.
Pak Ngah Man ni abang kepada ayah mertua aku.
Kat sini lupa nak ambil gambar sebab sibuk minum air teh dengan kuih raya.
Kesian kat Mak ngah aku.
Setiap kali raya, setiap tahun bekalan air tak dak.
Nak buat apa pun susah. 
Kesian kan.
Syukur la kat rumah aku tak jadi macam ni.

Dalam jam 11 malam, balik rumah, cari nasi putih, goreng ikan pekasam, then makan berjemaah. 
Settle.

ok. bye.




No comments: