Friday, August 23, 2013

:: Raya 2013 - Raya Pertama ::

Hari ni dah 16 Syawal 1434..
Ohsemnya..
Aku baru berkesempatan nak buat cerita raya aku..
hahahha..
Blog orang lain dah ada 7 hingga 8 cerita raya, aku baru la tengah gigih untuk edit gambaq, baru tergigih nak cari idea dan menaip.. 

Tapi takpa..
Asalkan ada dari tak dak kan..

Tahun ni turn aku beraya di Penang dulu.
Rumah abah n mama aku of coz...

Last year aku beraya di kampung usben aku..
Kat Pedu, Kuala Nerang..

Suasana raya kat sana lain sikit la dari di Penang.
Menu utama kat sana ketupat pulut dan jugak lemang.
Aku dah terbiasa makan nasi impit di pagi raya, jadinya, bila di rumah mentua aku tak dak nasik impit, aku jadi pelik..
hahahha...

Tapi ayah mentua aku masak lemang sangat sedap.

Sehari sebelum raya baru aku bercuti. 
Time tu la baru nak tolong mamabasuh ayam, potong daging, bawang dan sediakan bahan-bahan untuk masak rendang..

Tahun ni jumlah ayam yang mak aku masak dikurangkan jadi 6 ekor ja. 
Tak macam tahun-tahun sebelum ni. 
10 ekor.
Tahun ni kurangkan penggunaan ayam sebab aku menyahut seruan menteri supaya tak payah beli ayam kalau harga ayam mahal.. 
huhuhu...

Aku ni kalau bab makan, kalau boleh semua nak suruh mama aku masak.
Beria-ia la nak makan rendang ayam, rendang daging, kuah kacang,ketupat pulut, nasi impit, sambal tumis santan udang besar...
hohoho.. tudia... selera sungguh.
ish ish ish... bini sapa la tu.. ahahha...
Tapi kuah kacang tak sempat nak buat sebab bila aku dah makan rendang, tetiba rasa macam tak nak makan kuah kacang pulak.. 

Kuih raya pun aku tak buat.
Adik aku buat 2 jenis, mak aku buat 2 jenis.
Then aku order 3 jenis biskut, 2 jenis kerepek..
Tu ja..

Malam raya aku stay kat rumah mama aku sampai jam 12 malam.
Abah pasang pelita.
Usben aku repair lampu kelip-kelip biru yang tak menyala tu...
Sampai sudah tak boleh nyala.. kompem aaar rosak dah.

Tahun ni pertama kali sambut raya dengan adik ipar aku.
Jadinya kami ber enam la..
Abah, mama, aku, usben aku, adik aku dan adik ipar aku..
Tu je la ahli keluarga sebelah aku. 
Family kecik yang sangat kiut.. hahahah

Pagi raya tahun ni, aku sempat ke masjid.
Selesai solat, terus balik rumah mama..
Rumah kecik aku tu, dah jadi macam hotel.
Balik untuk mandi salin baju dan tido ja..
selebih nya aku kat rumah mama...

Rombongan pertama yang sampai kat rumah aku adalah kawan-kawan mama.
Ex-officemate sebenarnya.
Family cina okey, tapi sangat suka makan masakan melayu, terutamanya kari ayam dengan nasi minyak mama..
Sorry time ni aku busy, sampai lupa nak amek gambaq.

Sebenarnya bukan time tu ja, semua time orang datang rumah lah aku tak sempat nak amek gambaq..
Rugi kan? 
Tapi takpa.. setiap kenangan dan memori yang suuuuweeeet sangat tu aku dah rakam masuk dalam ingatan aku.*pitam!*

Aku cuma sempat ambil gambar kalang kabut dengan suami aku dan adik aku ja.. ehehehe...

Dengan mama n abah pun tak dak jugak gambar..
Minggu depan la aku set untuk ambik gambar family dengan photographer. 



:: Aku dan adik aku ::


 :: Adik-adik dara jelita merangkap anak-anak sedara sebenarnya ::
:: From Left: Nabila, aku, Ain (yang kecik tu), Aida (adik aku) dan Fatin ::



::Oh! ni aku dan suami::

Ni ja antara gambar yang aku sempat ambil pun.

Aku balik ke Pedu, Kuala Nerang pada pagi raya kedua.
Nanti aku buat cerita raya di pedu pulak..

Apapun, aku rasa masih tak terlambat lagi nak buat ucapan;

Selamat Hari Raya,
Maaf atas segala kesilapan yang telah aku buat melalui tulisan aku di blog ini, di FB..

Untuk kawan-kawan di office (kalau lah depa baca);

Mohon maaf atas segala perbuatan aku yang menyakitkan hati atau kata-kata berbisa yang keluar dari mulut aku. 



No comments: