Monday, July 29, 2013

#001 - Roti Telur Simple

Hari ni aku nak share satu resepi yang sangat simple tapi aku suka makan.
Kebetulan aku ke queensbay mall hari ahad aritu, so aku singgah bread history beli pumpin bread.
Roti ni sangat lembut, sedap okey..
Kena la dengan tekak aku.

Sebab apa aku kata resepi simple?
Ala.. roti telur ja pun.. 
eehehe
Cuma aku tambah bahan-bahan penyedap rasa tekak aku..
Nak makan time sarapan buleh, tengah hari pun buleh, untuk minum petang pun okey..

Sebenarnya, aku kalau masak, jarang ikut sukatan.
Aku suka agak-agak ja.
Mana yang aku suka, aku lebihkan.




Bahan-bahan:

Pumkin bread (atau roti banggali atau apa-apa roti pun okey)
Telur 2 biji
Susu cair (sikit ja. If tak nak pun okey)
Bawang besar 1 labu (dicincang dadu)
Daun Sup (dicincang)
Isi udang (dicincang kasar)- aku goreng dengan sedikit butter bagi masak.
Serbuk parmesan cheese
Serbuk lada (optional)
Garam
Butter/minyak (untuk goreng)

Cara-cara:

1. Roti di potong sederhana kecil.
2. Pukul telur dalam bekas, campurkan susu, bawang besar, daun      sup, udang,cheese, lada dan garam. gaulkan sebati.
3. Panaskan non stik pan/kuali.
4. Panaskan butter/minyak.
5. Celupkan roti dalam bekas telur tadi (kedua-dua belah).
6. Masukkan dalam pan. Tepekkan bahan-bahan yang ada dalam telur    tu atas roti.
7. Terbalik-terbalikkan sehingga masak.


Simple ja kan?
Semudah ABC.. 
eheheheh...

Cuma aku pakai butter Golden Churn.
Bertambah-tambah la lemak dalam badan aku ni..
Kena pulak buat roti ni time puasa, cepat ja masak.
Tak payah nak bersilat kat dapur lama-lama..

Bye..





No comments: